ARI helmet

MOTORCYCLE HELMET WITH INTEGRATED WARNING AND INDICATION LIGHTS

year of idea: 1997 / year of release: 2015

posted by Llork


EN

The safety of scooter riders and motorcyclists in traffic is extremely low, due to their small size and the lack of a crush-collapsible zone. Their low visual presence means they are usually only a “peripheral matter” from the perspective of car drivers. Most importantly, the relative invisibility of scooter riders and motorcyclists is a huge problem that special clothing alone does not sufficiently solve.

Given this situation, we’ve tried on and fitted a helmet – the highest and most striking feature of a motorcyclist – with the most important light signal functions. The ARI helmet concept uses the newest technologies and turns either part or all of the helmet into a brake light, blinker, front light or general light. The helmet communicates with the scooter or motorcycle via Bluetooth. Braking or blinking impulses are sent to the OLEDs on the surface of the helmet, which then light up in the necessary warning and signal colors. 

Similarly, the ARI helmet can act as a warning signal generator, or be set up in diffuse light mode if a light for the path from a parking space or garage is needed. The helmet serves not only to protect its wearer physically, but also to explicitly heighten safety and visibility in traffic.

DE

Die Sicherheit von Motorroller- und Motorradfahrern im Straßenverkehr ist auf Grund ihrer geringeren Größe und der fehlenden Knautschzone enorm gering. Diese geringe visuelle Präsenz macht sie für Autofahrer meist nur zu einer „Randerscheinung“. Vor allem diese relative Unsichtbarkeit von Motorroller- und Motorradfahrern ist ein großes Problem, vor der selbst effektive Spezialbekleidung nicht ausreichend schützt.

An dieser Stelle setzen wir an und versehen den Helm – den höchsten und auffälligsten Punkt eines Motorradfahrers – zusätzlich mit wichtigen Leuchtsignalfunktionen. Das Helmkonzept ARI nutzt neueste Technologien und macht wahlweise den kompletten Helm oder Teile davon zum Bremslicht, zum Blinker, zum Frontlicht oder zur allgemeinen Leuchte. Via Bluetooth kommuniziert der Helm mit dem Fahrzeug. Brems- oder Blinkimpulse werden an die auf der Helmoberfläche platzierten OLEDs gesendet, die dann in den erforderlichen Warn- und Hinweisfarben leuchten.

So kann Helm wahlweise als Warnsignalgeber fungieren, oder auch in den Modus einer diffusen Leuchte, versetzt werden, um bei Bedarf den Weg vom Stellplatz oder aus der Garage zu erleuchten. Der Helm dient nun nicht mehr allein dem physischen Schutz des Fahrers, sondern erhöht explizit dessen Sicherheit und Präsenz im Straßenverkehr.